Bewegen is goed voor hart- en bloedvaten. Beweging helpt bij depressie. Kinderen die meer bewegen, leren beter. Zitten is het nieuwe roken. Dagelijks wandelen werkt preventief bij ouderen.
Oneliners genoeg. De boodschap is helder. Mensen hebben om talloze redenen beweging nodig. Waarom eigenlijk? En is alle beweging goed?
Om het belang van beweging te begrijpen is het noodzakelijk om naar het brein te kijken. We staan er niet bij stil, maar de belangrijkste taken van onze hersenen zijn gerelateerd aan beweging. Ons brein bestaat niet om er mee te denken, maar in de eerste plaats om te kunnen bewegen. Denken, lezen, wiskundige problemen oplossen, een grap vertellen zijn welkome bijprodukten van de breinactiviteit.
Neurowetenschapper Daniel Wolpert illustreert dit in zijn TEDx presentatie: De reden voor het bestaan van ons brein: beweging.
We kunnen dit ook beter begrijpen als we kijken naar hoe kinderen zich ontwikkelen. Kinderen moeten eerst leren bewegen, pas later komt het denken op gang. Leren zitten, de ogen leren sturen, leren kruipen, balanceren op twee benen en fijne motoriek aanleren zijn enorm belangrijk. Al deze aspecten zijn direct het gevolg van het ontwikkelen van de hersenen. Al deze aspecten hebben direct betrekking op beweging. Al deze aspecten zijn in volle gang ver voordat er rekensommen gemaakt of opdrachten begrepen kunnen worden.
Het belang van beweging voor ons brein blijft de rest van ons leven voortbestaan. Niet bewegen is simpelweg niet goed voor ons brein. Problemen met bewegen kunnen een directe indicatie zijn voor problemen in het brein.
Niet alle beweging is even zinnig voor het brein. Bewegingen die weinig uitdagend zijn hebben een minder grote impact dan bewegingen die complexer of onbekender zijn. Bewegingen die precisie, nauwkeurigheid en timing verlangen vragen ook meer breinactiviteit.
Het gaat zelfs nog verder: bewegingen die nieuw zijn vragen meer rechterbrein activiteit dan bewegingen die routinematig verlopen. Routine is, zoals neurowetenschapper Elkohonon Goldberg beschrijft in “The Wisdom Paradox”, vooral een zaak voor onze linker hersenhelft.
Goed dus om te weten dat aan de hand van complexiteit, precisie, timing e.d. beweging op verschillende manieren ingezet kan worden bij revalidatie. Denk hierbij aan hersenschudding, hersenkneuzing, whiplash en duizeligheidsklachten.