Nekpijn en de chiropractor

Heeft u weleens last van nekklachten of pijn in de nek? Dit kan zich uitten in een pijnlijk- of brandend gevoel en het moeilijk kunnen bewegen van de nek. Nekpijn kan veroorzaakt worden door een plotselinge draai, een verkeerde zithouding of een ongemakkelijke nacht. Pijn in uw nek kan komen door een slecht afgestelde bureaustoel of een kussen dat onvoldoende steun geeft aan uw nek tijdens het slapen. Ook kunnen sport of overbelasting nekklachten tot gevolg hebben.

Nekklachten zijn soms van korte duur, maar wanneer de klachten hardnekkig zijn, functioneren de gewrichten en spieren in de nek waarschijnlijk niet zoals het hoort. Dan kan chiropractie een oplossing bieden. Bij Chiropractie Harderwijk onderzoeken we eerst waar de klachten vandaan komen. Vervolgens stemmen we de behandeling hierop af. Dit doen we samen met u.

Nekklacht: specifieke en aspecifiek

De medische wereld onderscheidt specifieke nekklachten en aspecifieke nekklachten. Bij specifieke klachten is de oorzaak heel concreet aan te wijzen, bijvoorbeeld een fractuur of een nekhernia. Bij aspecifieke nekklachten gaat het om subtielere oorzaken die niet altijd even makkelijk te vinden zijn. Goed verder zoeken en doorvragen maakt dat de bron van de nekklachten alsnog duidelijk wordt. Denk aan gewrichtsslijtage, een whiplash of – heel soms – een nekhernia. Het kan ook gaan om nekpijn als gevolg van een onjuiste (zit-)houding. Nekpijn gaat vaak samen met (achter)hoofdpijn en kan zelfs de oorzaak zijn voor hoofdpijnklachten.

Nekpijn én hoofdpijn

Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat nekklachten vaak niet op zichzelf staan. Nekpijn kan ook problemen veroorzaken in andere delen van het lichaam. Zo kan hoofdpijn het gevolg zijn van problemen in de nek. Ook kunnen nekklachten leiden tot migraine. Duizeligheid kan ook voortkomen uit nekproblemen.

Bovendien hebben langdurige nekklachten gevolg voor het algehele functioneren van het centrale zenuwstelsel. Zowel het evenwichtsapparaat als de oogbewegingen zijn (mede) afhankelijk van een goed functionerende nek.

Wat doet de chiropractor?

We onderzoeken eerst de precieze oorzaak van je nekklachten. Je krijgt een intakegesprek waarbij we ook vragen naar je algemene gezondheid en leefgewoonten. Na dit gesprek wordt een lichamelijk onderzoek gedaan. Vaak kunnen we de oorzaak achterhalen met een goed orthopedisch-neurologisch onderzoek. Op basis hiervan bepalen we of we je inderdaad kunnen behandelen. Elk soort nekpijn vraag om een specifieke behandeling. We bekijken welke chiropractische behandeling het beste past bij jouw situatie.

Met chiropractische correctie verbeteren we de beweeglijkheid van de wervelkolom. Dit doen we meestal met nauwkeurig gedoseerde druktechnieken. Hier kan gas bij vrijkomen door drukverlaging in de gewrichten. Dit kan samengaan met de krakend geluid.

Vaak kijken we verder dan alleen de fysieke behandeling van je nekproblemen. Ook besteden we – afhankelijk van de oorzaak van je klacht – aandacht aan spierfunctie, ergonomie, houding en voeding.

Wil je graag meer informatie?

Wil je graag meer informatie en advies over een klacht? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met Chiropractie Harderwijk.