Heupklachten of liesklachten en de chiropractor

Heb je pijn in de lies of rondom een heup? Deze pijn kan uit een stekend of branderig gevoel bestaan en beperking in je bewegingsvrijheid opleveren. Last van je heupen zorgt voor problemen bij het lopen, opstaan of stilstaan. Pijn in het heupgebied heeft verschillende oorzaken. Vaak komen heupklachten door overbelasting, eenzijdige bewegingen of zwaar werk. Dit kan blessures of ontstekingen aam de heup tot gevolg hebben. Ook onderliggende aandoeningen kunnen heupklachten veroorzaken. Te denken valt aan: slijmbeursontsteking of heup-artrose om een paar veelvoorkomende aandoeningen te noemen. Daarnaast kunnen lage rugklachten en bekkenklachten pijnklachten in het heupgebied tot gevolg hebben.

We onderzoeken de klachten om de oorzaak te vinden. Op basis daarvan bepalen we of en hoe chiropractie kan helpen.

Mogelijke oorzaken van heupklachten?

Een stijf en pijnlijk heupgewicht uit zich over het algemeen in de lies, bil of zijkant van het bovenbeen. Soms met uitstraling door het been. Maar al te vaak spelen rugklachten een rol in het ontwikkelen van deze klacht. Dit hoeft niet te betekenen dat de rugpijn op hetzelfde moment aanwezig is. Het lichaam kan compenseren met de heup- en bilspieren als de rug pijnlijk en/of stijf is. Dit kan overbelasting geven van deze spieren aan de voor-, zij- en/of achterkant. De diversiteit aan oorzaken voor klachten in het heupgebied maakt een deskundige evaluatie noodzakelijk. Daar kijkt een chiropractor altijd naar bij het vaststellen van de oorzaken van de pijn in je heupen.

Mogelijke gevolgen van heupklachten?

Heupklachten kunnen er voor zorgen dat je anders gaat lopen. Ook wordt er vaak gecompenseerd bij bukken en tillen. Een veranderd looppatroon is het meest duidelijk. Zodra de flexibiliteit van het heupgewricht ernstig beperkt is, wordt ook zitten vervelend. Beweging kan dan juist prettig zijn. Eén bepaalde structuur, de Iliotibiale-band (IT-band), verdient speciale aandacht. Deze wordt vaak over het hoofd gezien en er wordt dan al vaak geroepen dat iemand een slijmbeursontsteking heeft terwijl dat relatief weinig voorkomt. De IT-band vormt de verbinding tussen heupspieren en de knie. Deze bevindt zich aan de zijkant van het been en kan ook betrokken raken bij deze vervelende blessure aan je heupen.

Wat doet onze chiropractor?

We onderzoeken eerst de precieze oorzaak van je heupklachten. Veelal kunnen we de oorzaak achterhalen met een goed orthopedisch-neurologisch onderzoek. Op basis hiervan bepalen of we je kunnen gaan behandelen. Elk soort heuppijn vraag om een specifieke behandeling. We bekijken welke chiropractische behandeling het beste past bij jouw situatie. Beweeglijkheid van de rug, heup en knie kunnen een deel van de behandeling vormen. Daarnaast wordt er ook gekeken naar het looppatroon, ergonomie en houding.

Wil je graag meer informatie?

Wil je graag meer informatie en advies over een klacht? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met Chiropractie Harderwijk.